Translate

lørdag den 2. november 2013

Knækbrød med surdej

Fra december skal jeg til at have madpakke med hver dag - og madpakker har ALDRIG været mig.

Så jeg er gået lidt i tænkeboks, for vil gerne supplere den klassiske gulerods salat m/sultana rosiner med noget lidt mere spændende, men stadig skulle jeg gerne kunne tåle skidtet, så jeg kan bruge energi på mine kommende elever frem for fordøjelse af uhensigtsmæssig mad.

Første forsøg til mission lækker madpakke er knækbrød med surdej selvfølgelig.

1- 1 1/2 dl surdej
5 g øko gær (en lille ært)
3/4 dl koldpresset øko rapsolie
1 tsk havsalt
2 dl øko mel (favoritten her er 1/3 grahams speltmel og 2/3 sigtet speltmel) - gem lidt til når dejen skal rulles ud på bordet

*Olie, gær og salt røres ud i surdejen.
*Rør melet i lidt efter lidt til dejen har en klistret sammenhængende masse (minder lidt om pebernøddedej i konsistens )
*Lad dejen hvile et par timer - jo længere tid du giver den, jo mere kan surdejen arbejde.

*Alle ingredienser er økologiske - smagen er bare bedre og mit system har det uden tvivl bedst uden alle tilsætningsstoffer og unaturlige kemikalier.

Billeder kommer senere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar