Translate

mandag den 5. august 2013

Næsten endo-venlig burger

Fik en voldsom lyst til burger for noget tid siden! Havde en Zulu sommerbio aftale senere på aftenen - og ville jo gerne kunne nyde filmen fuldt ud, så rendyrket junk var jo udelukket for at undgå "rumle-mave" og forstyrrende elementer...

Havde heldigvis en klat koldhævet dej i køleskabet og en hjemmelavet kyllingebøf i fryseren... og så tager det jo ingen tid at klaske en lækker næsten syndfri burger sammen:


Jeg laver en koldhævet dej og tager den ud ½-1 time inden den skal bruges. Burgerbøfferne formes også og fryses ned inden de skal bruges (på den måde holder de formen på panden).

Ovnen skrues op på 200+ grader og varmluft - jeg sætter gerne min dybe bradepande i bunden af ovnen og en alm bageplade midt i ovnen.

Når ovnen er godt og grundig varm formes bollerne med enten en lille skål eller to skeer (et godt tip er at have nok med vand på, så dejen ikke hænger ved)
Bollerne smides på et stykke bagepapir oven på en bageplade og ind i ovnen. Varmen skrues ned til 200 og bages i 10-15 min. - jeg har en idé om, at intet er en burgerbolle uden sesam på toppen, så de blev lige drysset hurtigt inden de røg i ovnen

Mens bollerne bager, snittes og skæres salaten og bøffen smides direkte fra fryseren på en varm pande.
Mens bøfferne lige får det sidste tages bollerne ud og køles en smule på en rist inden den skæres over og fyldes... 

Jeg SNØD - brugte ikke-øko, præfabrikeret dressing og salatmayo ( har ikke heeelt fået en ordentlig erstatning på plads)... Tilgengæld var  der så tilpas få forbudte råvarer, at Kapringen ikke blev forstyrret af ballade fra maven c",)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar