Translate

mandag den 5. august 2013

Lynhurtige candidavenlige boller

En veninde spurgte mig forleden omkring boller man kan spise uden at fodre candida svampen...
Med google som inspiration har jeg så i dag forsøgt at lave en version heraf - måske denne version ikke lever 100% op til alle restriktionerne, men det er i hvert fald en start og et OK alternativ til div boller med gær...


1 dl fint speltmel
1 dl fuldkorns speltmel
½ dl. kværnet hørfrø
½ dl kværnet havregryn
1 tsk bagepulver
1-2 håndfulde revet gulerødder
1 spsk koldpresset rapsolie
1-2 spk A38 (kan erstattes med andet væske)
1-1½ dl vand
på nær bagepulveret bruger jeg udelukkende økologiske produkter

Placer en bradepande i bunden af ovnen og en bageplade midt i ovnen. Tænd den på 225-250 grader, varmluft.
Alle tørvarer blandes sammen først. Herefter røres de revne gulerødder i.
A38 og olie blandes i. Dejen samles med vand til den er en rimelig fast klæg masse..


Med form/krus eller lign. tages en klat dej og formes ved at dreje den rundt på en tallerken - sørg for at formen er skyllet/dyppet i koldt vand, så dejen ikke hænger så meget i. Bollen sættes på en bageplade med bagepapir

Så snart ovnen er godt og grundig varm (vent gerne et stykke tid efter at varmeindikatoren siger den er klar), sæt bollerne ind ved at skubbe bagepapiret over på pladen i ovnen, hæld 3 dl koldt vand i den nederste badepande og skru varmen ned på 200 grader.

Er meget dårlig til at time bagetid, jeg kigger til dem af og til og tager dem ud når de er færdige og runger hult, når man banker på dem - mit bud er 10-15 min i ovnen...


Umiddelbart er jeg nok meget mere til min personlige favorit med langtidshævet på surdej, den har nemlig lidt mere "kant" i smagen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar